A jogszabály mai napon ( 2024.09.11. ) hatályos állapota.
A jelek a bekezdések múltbeli és jövőbeli változásait jelölik.

 

9/2023. (I. 17.) Korm. rendelet

a veszélyhelyzet során az egyes áruk, szolgáltatások és anyagi értéket képviselő jogok vámhatárt vagy országhatárt átlépő kereskedelméről szóló 52/2012. (III. 28.) Korm. rendelet eltérő alkalmazásáról

A Kormány az Alaptörvény 53. cikk (1) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, figyelemmel a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény 80. és 81. §-ára, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § Az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra, illetve humanitárius katasztrófára tekintettel, valamint ezek magyarországi következményeinek az elhárítása és kezelése érdekében veszélyhelyzet kihirdetéséről és egyes veszélyhelyzeti szabályokról szóló 424/2022. (X. 28.) Korm. rendelet szerinti veszélyhelyzet ideje alatt az egyes áruk, szolgáltatások és anyagi értéket képviselő jogok vámhatárt vagy országhatárt átlépő kereskedelméről szóló 52/2012. (III. 28.) Korm. rendeletet az e rendelet szerinti eltérésekkel kell alkalmazni.

2. § E rendelet alkalmazásában

1. kőolajtermék-előállító: a 2022. január 1-jén hatályos Gazdasági Tevékenységek Egységes Osztályozási Rendszere szerint a 19.20 ágazatba sorolt tevékenységet Magyarország területén végző személy;

2. kőolajtermék-kereskedő: a 2022. január 1-jén hatályos Gazdasági Tevékenységek Egységes Osztályozási Rendszere szerint 46 ágazatba sorolt tevékenységet kőolajtermékkel Magyarország területén végző személy;

3. nyersolaj: a 2709 KN-kód alá tartozó termék;

4. kőolajtermék: a 2710 KN-kód alá tartozó termék;

5. biomassza: a megújuló energia közlekedési célú felhasználásának előmozdításáról és a közlekedésben felhasznált energia üvegházhatású gázkibocsátásának csökkentéséről szóló törvényben meghatározott biomassza és köztes termék;

6. bioüzemanyag: a bioüzemanyagok, folyékony bio-energiahordozók és biomasszából előállított tüzelőanyagok fenntarthatósági követelményeiről és igazolásáról szóló kormányrendeletben meghatározott bioüzemanyagnak minősülő termék;

7. KN-kód: a vám- és a statisztikai nómenklatúráról, valamint a Közös Vámtarifáról szóló, 1987. július 23-i 2658/87/EGK tanácsi rendelet 1. melléklete szerinti Kombinált Nómenklatúrában meghatározott áruazonosító szám.

3. § (1) Az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz intézkedések miatt hozott korlátozó intézkedésekről szóló, 2014. július 31-i 833/2014/EU tanácsi rendeletnek (a továbbiakban: Rendelet) az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz intézkedések miatt hozott korlátozó intézkedésekről szóló 833/2014/EU rendelet módosításáról szóló (EU) 2022/879 tanácsi rendelet által módosított 3m. cikk (8) bekezdés harmadik albekezdése szerinti tilalomnak (a továbbiakban: tilalom) történő megfelelés érdekében a kőolajtermék-előállító, a kőolajtermék-kereskedő a naptári évben kőolajterméket más tagállamba vagy harmadik országba nem adhat át, nem szállíthat és más tagállam vagy harmadik ország vásárlója számára nem értékesíthet azt meghaladó mennyiségben – ide nem értve az Ukrajnába szállított, átadott, értékesített mennyiséget –, mint amilyen mennyiséget a naptári évben a (4) bekezdés szerinti tömegmérlegrendszerben nem az Oroszországi Föderációból 2022. június 3-át követően az Európai Unió területére szállított nyersolajból előállított kőolajtermékként tart nyilván.

(2) Ha a kőolajtermék-előállító, a kőolajtermék-kereskedő kőolajterméket más tagállamba vagy harmadik országba átad, szállít vagy más tagállamban vagy harmadik országban lévő vásárló számára értékesít, az e rendeletben foglaltaknak megfelelően igazolja a tilalomnak történő megfelelést, és megállapítja a tilalom alá nem eső kőolajtermék mennyiségét.

(3) A kőolajtermék-előállító, a kőolajtermék-kereskedő

a) a különböző eredetű nyersolajat, biomasszát, bioüzemanyagot a feldolgozást megelőzően vagy a feldolgozás során összekeverheti, és

b) a különböző eredetű nyersolajból, biomasszából, bioüzemanyagból előállított félkész- és készterméket a feldolgozás során és a feldolgozást követően, valamint a tároláskor összekeverheti.

(4) A kőolajtermék-előállító, a kőolajtermék-kereskedő a tilalomnak való megfelelés igazolása érdekében tömegmérlegrendszert alkalmaz, amely alapján

a) nyilvántartást vezet a feldolgozott nyersolaj mennyiségéről és eredetéről, a kőolajtermékbe bekevert, illetve az előállítás során felhasznált biomasszáról, bioüzemanyagról, valamint az előállított, beszerzett és értékesített kőolajtermékről,

b) az előállított és beszerzett kőolajtermékek összevont mennyiségéhez rendelten nyilvántartja, hogy az előállításukhoz felhasznált alapanyagból mekkora arányt képvisel az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott, illetve más nyersolaj, valamint a biomassza, bioüzemanyag, és

c) biztosítja, hogy egy naptári évben az értékesített kőolajtermékek összevont mennyisége az alapanyagként felhasznált nyersolaj, biomassza, bioüzemanyag tekintetében azonos jellemzőkkel kerüljön leírásra, és ugyanolyan arányban, mint a nyitókészlet és az előállított vagy beszerzett kőolajtermékek összege.

(5) A kőolajtermék-előállító, a kőolajtermék-kereskedő a tömegmérlegrendszerben összevontan tarthatja nyilván a telephelyein tárolt, feldolgozott, előállított nyersolajat, biomasszát és bioüzemanyagot, valamint kőolajterméket.

(6) Az (1) bekezdés alkalmazásában a naptári évben nem az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolajból előállított kőolajtermék összevont mennyiségét a naptári évben a (4) bekezdés szerinti tömegmérlegrendszerben

a) kőolajtermék előállítása esetén a feldolgozott, nem az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolajnak és ilyen nyersolajból előállított kőolajterméknek, a feldolgozott biomasszának és a bekevert bioüzemanyagnak a naptári évben feldolgozott összes nyersolaj és biomassza, valamint bekevert bioüzemanyag mennyiségén belül képviselt arányának vagy

b) a beszerzett, nem az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolajból előállított kőolajterméknek a naptári évben beszerzett összes kőolajtermék mennyiségén belül képviselt arányának

alkalmazásával és a kőolajtermékek nyitókészletének figyelembevételével kell meghatározni.

(7) Az (1) bekezdés alkalmazásában a biomasszából előállított kőolajtermék és a kőolajtermékhez kevert bioüzemanyag úgy tekintendő, mint amelyet nem az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolajból állítottak elő.

(8) A (6) bekezdés b) pontja szerinti esetben a naptári évben nem az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolajból előállított kőolajtermék mennyiségének meghatározása során a Magyarország területén kívül beszerzett és továbbértékesített kőolajtermék mennyiségét figyelmen kívül kell hagyni.

4. § (1) A tilalomnak történő megfelelés igazolása érdekében

a) a kőolajtermék-előállító, a kőolajtermék-kereskedő a tárgyévet megelőző év december 15. napjáig az 1. melléklet szerinti tartalommal jelentést tesz az állami adó- és vámhatóságnak a nyitókészletekről, a naptári évben feldolgozni tervezett nyersolajról, kőolajtermékről származás szerinti bontásban, továbbá a feldolgozni vagy bekeverni tervezett biomasszáról és bioüzemanyagról, az előállítani, beszerezni és értékesíteni tervezett kőolajtermékről,

b) ha az év során az a) pont szerint jelentett tervhez képest olyan eltérés azonosítható, amely a tilalomnak való nem megfelelést idézheti elő, a kőolajtermék-előállító, a kőolajtermék-kereskedő haladéktalanul módosítja és benyújtja az állami adó- és vámhatóságnak az a) pont szerinti jelentést, és

c) a kőolajtermék-előállító, a kőolajtermék-kereskedő a tárgyévet követő hónap 25. napjáig az 1. melléklet szerinti adattartalommal jelentést tesz az állami adó- és vámhatóságnak a nyitókészletekről, a tárgyévben feldolgozott nyersolajról, kőolajtermékről származás szerinti bontásban, továbbá a feldolgozott vagy bekevert biomasszáról és bioüzemanyagról, az előállított, beszerzett és értékesített kőolajtermékről és ezek készleteiről.

(2) Az (1) bekezdés szerinti jelentést az állami adó- és vámhatóság honlapján közzétett elektronikus formanyomtatványon kell benyújtani.

(3) A kőolajtermék-előállító, a kőolajtermék-kereskedő az e rendeletben előírtaknak való megfelelés érdekében és az (1) bekezdés szerinti jelentés céljára olyan nyilvántartást vezet, melyből az adatszolgáltatásban szereplő adatok valódisága megállapítható.

(4) A kőolajtermék-előállító, a kőolajtermék-kereskedő az általa értékesített kőolajtermék átadásakor tájékoztatja az átvevőt, hogy az e rendelet szerinti nyilvántartása alapján az átadott kőolajtermék az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolajból vagy más alapanyagból előállított kőolajterméknek minősül.

5. § (1) Ha a 4. § (1) bekezdés a) pontja szerinti jelentés alapján az állami adó- és vámhatóság megállapítja, hogy a kőolajtermék-előállító, a kőolajtermék-kereskedő által a más tagállamokba vagy harmadik országokba átadott, szállított, vagy más tagállam vagy harmadik ország vásárlói számára értékesített kőolajtermék összmennyisége a naptári évben várhatóan nem haladja meg a 3. § (4) bekezdése szerinti mértéket, a 2. melléklet szerint igazolást állít ki e tényről.

(2) Ha a 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti jelentés alapján az állami adó- és vámhatóság megállapítja, hogy a más tagállamba vagy harmadik országba átadott, szállított, vagy más tagállam vagy harmadik ország vásárlói számára értékesített kőolajtermék összmennyisége a naptári évben várhatóan meghaladja a 3. § (4) bekezdése szerinti mértéket, az (1) bekezdés szerinti igazolást visszavonja.

(3) Ha a 4. § (1) bekezdés c) pontja alapján az állami adó- és vámhatóság megállapítja, hogy a más tagállamba vagy harmadik országba átadott, szállított, vagy más tagállam vagy harmadik ország vásárlói számára értékesített kőolajtermék összmennyisége a tárgyévben meghaladta a 3. § (1) bekezdése szerinti mértéket (különbözet), az állami adó- és vámhatóság kötelezi a kőolajtermék-előállítót és a kőolajtermék-kereskedőt, hogy a tárgyévet követő évre vonatkozó jelentését módosítsa úgy, hogy a különbözet 25%-kal növelt értékének megfelelő mennyiséget levonja a tárgyévet követő évre átadni, szállítani vagy értékesíteni tervezett mennyiségből.

(4) Ha az állami adó- és vámhatóság két egymást követő évben megállapítja, hogy a más tagállamba vagy harmadik országba átadott, szállított vagy más tagállam vagy harmadik ország vásárlói számára értékesített kőolajtermék összmennyisége a két egymást követő naptári évben meghaladja a 3. § (1) bekezdése szerinti mértéket, a megállapítás évében kötelezi a kőolajtermék-előállítót és a kőolajtermék-kereskedőt, hogy a tárgyévre vonatkozó jelentését módosítsa úgy, hogy a különbözet 25%-kal növelt értékének megfelelő mennyiséget levonja a tárgyévet követő évre átadni, szállítani vagy értékesíteni tervezett mennyiségből és féléves alapú tömegmérlegelv alkalmazására kötelezi a kőolajtermék-előállítót és a kőolajtermék-kereskedőt.

6. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

7. § (1) A 3. § (4) bekezdés c) pontjában előírt kötelezettség a 2023. év vonatkozásában 2023. február 5-e és december 31-e között áll fenn.

(2) A 3. § (6) bekezdésében előírt kötelezettség a 2023. év vonatkozásában 2023. február 5-e és december 31-e között áll fenn.

(3) A 4. § (1) bekezdés a) pontjában előírt jelentést a kőolajtermék-előállító és a kőolajtermék-kereskedő a 2023. év vonatkozásában az e rendelet kihirdetését követő 5 munkanapon belül teszi meg.

8. § Ez a rendelet az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz intézkedések miatt hozott korlátozó intézkedésekről szóló, 2014. július 31-i 833/2014/EU tanácsi rendeletnek az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz intézkedések miatt hozott korlátozó intézkedésekről szóló 833/2014/EU rendelet módosításáról szóló (EU) 2022/879 tanácsi rendelettel módosított 3m. cikk (8) bekezdés harmadik albekezdése végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.

1. melléklet a 9/2023. (I. 17.) Korm. rendelethez

A kőolajtermék-előállító, kőolajtermék-kereskedő 4. § (1) bekezdése szerinti jelentésének adattartalma

1. A 2710 KN-kód alá tartozó kőolajtermékek összevont nyitókészlete, ide nem értve azon termékeket, melyek értékesítést megelőzően a kőolajtermék-előállítónál további feldolgozási folyamaton mennek keresztül

1.1. Az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolajból

1.2. Egyéb nyersolajból, biomasszából és bekevert bioüzemanyag

2. Feldolgozott nyersolaj, kőolajtermék és biomassza, bekevert bioüzemanyag mennyisége

2.1. Az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolaj, az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolajból előállított kőolajtermék

2.2. Egyéb nyersolaj, egyéb nyersolajból előállított kőolajtermék, biomassza és bekevert bioüzemanyag

3. Előállított, a 2710 KN-kód alá tartozó kőolajtermékek összevont mennyisége, ide nem értve azon termékeket, melyek értékesítést megelőzően a kőolajtermék-előállítónál további feldolgozási folyamaton mennek keresztül

3.1. Az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolajból

3.2. Egyéb nyersolajból, biomasszából és bekevert bioüzemanyag

4. Beszerzett, a 2710 KN-kód alá tartozó kőolajtermékek összevont mennyisége, ide nem értve azon kőolajtermékeket, melyek értékesítést megelőzően a kőolajtermék-előállítónál további feldolgozási folyamaton mennek keresztül, továbbá azon kőolajtermékeket, melyeket Magyarország területén kívül szereztek be és értékesítettek tovább

4.1. Az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolajból

4.2. Egyéb nyersolajból, biomasszából és bekevert bioüzemanyag

5. Értékesített, a 2710 KN-kód alá tartozó termékek összevont mennyisége

5.1. Belföldi értékesítés

5.2. Külföldi értékesítés (kivéve: Ukrajnába engedélyezett mennyiséget)

5.3. Ukrajnába engedélyezett mennyiség

6. A 2710 KN-kód alá tartozó kőolajtermékek összevont zárókészlete, ide nem értve azon termékeket, melyek értékesítést megelőzően a kőolajtermék-előállítónál további feldolgozási folyamaton mennek keresztül

6.1. Az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolajból

6.2. Egyéb nyersolajból, biomasszából és bekevert bioüzemanyag

7. A naptári évben feldolgozott, bekevert, nem az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolaj, nem az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolajból előállított kőolajtermék, biomassza és bioüzemanyag aránya a feldolgozott, bekevert összes nyersolaj, kőolajtermék, biomassza és bioüzemanyag mennyiségén belül

8. A tilalom alá nem eső kőolajtermékek mennyisége

2. melléklet a 9/2023. (I. 17.) Korm. rendelethez

Az 5. § (1) bekezdése szerinti igazolás

Magyar nyelven:

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal a veszélyhelyzet során az egyes áruk, szolgáltatások és anyagi értéket képviselő jogok vámhatárt vagy országhatárt átlépő kereskedelméről szóló 52/2012. (III. 28.) Korm. rendelet eltérő alkalmazásáról szóló 9/2023. (I. 17.) Korm. rendelet alapján a(z) ........................................................ (gazdálkodó megnevezése) (székhely: ....................................., adószám: ......................................., közösségi adószám: .........................................., a továbbiakban: Kérelmező) kérelmére igazolja, hogy a Kérelmező által a ... évre bemutatott, a 2709 KN-kód alá tartozó nyersolaj feldolgozására és a 2710 KN-kód alá tartozó kőolajtermékek kereskedelmére vonatkozó terve alapján az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz intézkedések miatt hozott korlátozó intézkedésekről szóló, 2014. július 31-i 833/2014/EU tanácsi rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 3m. cikk (3) bekezdésének (d) pontjában meghatározott derogáció alá nem tartozó nyersolaj, illetve a nem ilyen nyersolajból származó kőolajtermék feldolgozni, beszerezni tervezett mennyisége alapján várhatóan elegendő ahhoz, hogy a Kérelmező által .... évben más tagállamba és harmadik országba kivinni, értékesíteni tervezett kőolajtermék-mennyiség ne essen a Rendelet 3m. cikk (8) bekezdésének harmadik albekezdése szerinti tilalom alá.

Az igazolás a Kérelmező által benyújtott, tömegmérlegelven alapuló jelentésen alapul, melynek adattartalmáért a Kérelmező büntetőjogi felelősséggel tartozik.

Angol nyelven:

Based on the request submitted by ................................. (name of the operator) (having its seat at .........................................., Tax ID: .........................................., Community Tax ID: .........................................., hereinafter the Applicant) and the authorisation vested by Government Decree No. 9/2023 (17. I.) on the different application of Government Decree No. 52/2012 (28. III.) on the trade of certain goods, services and rights of material value across customs or national borders, the National Tax and Customs Authority hereby certifies, that on the basis of the plan presented by the Applicant for the year ... for the processing of crude oil under CN code 2709 and the trade of oil products under CN code 2710, the volume of crude oil not subject to the derogation under point d) paragraph (3) of Article 3m of Council Regulation 833/2014/EU of 31 July 2014 concerning restrictive measures in view of Russia’s actions destabilising the situation in Ukraine (hereinafter referred to as the Regulation) and oil products obtained from such crude oils, planned to be processed, purchased, is presumably sufficient to ensure that the volume of oil products planned to be exported and sold by the Applicant to other member states and third countries in the year ... does not fall under the ban according to the third subparagraph of paragraph (8) of Article 3m of the Regulation.

This certification has been issued based on the report prepared using the mass balance principle and submitted by the Applicant. The Applicant is liable for validity of the content in the report under the criminal law.